Blockkedjan och dess inverkan på musikbranschen

Krypto, blockkedja, NFT, dApps… det är omöjligt att hålla reda på alla termer i det decentraliserade finansiella system som så många pratar om idag. Och musikindustrin är definitivt inte opåverkad av det.

Snoop Dogg, Post Malone, Deadmau5 och Katy Perry är bara några av de artister som har hyllat det digitala blockkedjefenomenet. 

Men det är inte bara musiker som pratar om det. Titta bara på Dogecoins popularitet tack vare att Teslas grundare Elon Musk har investerat i den alternativa kryptovalutan. Du kan hitta en guide till dogecoin hos Cryptomeister om du vill veta mer om den meme-baserade kryptovalutan och förstå varför den är så hypad.

Tack vare att entreprenörer som Musk och kändisar omtalar och investerar i krypto kommer fenomenet högst sannolikt att bli allt vanligare inom musikbranschen under de kommande åren. Men dess mångfald av användningsområden är också en viktig faktor för dess framtida genomslagskraft.

Så hur påverkar blockkedjan musikindustrin egentligen?

Ett nytt sätt att fördela intäkter i branschen

För närvarande finns det ett slags ekosystem i musikindustrin som bygger på att artisten själv bara tjänar en liten del av omsättningen. Detta beror på att pengarna går till dem som faktiskt producerar och distribuerar musiken. Det vill säga mellanhänder som skivbolag, streamingföretag och radiokanaler. 

Detta är omotiverande för dem som drömmer om att komma in i branschen och stressande för dem som redan är inne i branschen. Men när blockkedjetekniken introducerades föreslog den en omvälvande lösning på detta problem.

Genom kombinationen av blockkedjebaserade plattformar och så kallade smarta kontrakt kan det göras möjligt för artister och deras medarbetare att bryta detta traditionella ekosystem och bilda ett nytt. Ett ekosystem som kommer att bana väg för större integritet, säkerhet och respekt för rättigheter inom musikindustrin. Något som i sin tur leder till större inkomster för dem som arbetar hårdast.

Rättvisare för producenter såväl som konsumenter

Med blockkedjeteknik fokuserar den nya modellen på artisten snarare än på musikbolagen så att de kan skapa musik och få rättvist betalt för det värde de skapar. Vilket i sin tur gör det möjligt för musikälskare som oss att konsumera, dela och njuta av våra favoritartister och band samtidigt som vi betalar en rättvis summa pengar för det.

Med detta nya ekosystem i musikbranschen är musikbolagen inte nödvändigtvis uteslutna, men de skulle vara jämbördiga i stället för dominerande. Något som skapar en mer rättvis industri där artister, låtskrivare och producenter äntligen får den respekt de förtjänar.

Lämna en kommentar